VVD voorstander van meer woningen in middensegment en voor starters

Op 8 december is in de Commissie Ruimte en Economie voor de eerste maal gesproken over de Woonagenda 2016-2020. Deze woonagenda, die inzicht geeft in de woningbouw ontwikkeling voor de komende jaren, is een breuk met het oude beleid van het college.

Voorheen lag de nadruk van de woningbouw op minimaal 30% sociale woningbouw. In de woonagenda 2016-2020 laat het college deze 30% los, op basis van onderzoek en analyse van de huidige woningvoorraad in Aalsmeer. Volgens het college hebben we meer dan voldoende sociale woningen. Het echte probleem is het “scheefwonen”. Zo'n 40% van de huidige sociale woningvoorraad wordt bewoond door mensen die daar volgens de inkomenstoets, geen recht (meer) op zouden hebben.

Meer bouwen in het goedkope segment, het segment net boven de sociale sector, is gewenst volgens wethouder Verlaan. Verlaan wil circa 15 tot 25% goedkope woningen gaan bouwen, bovenop 20 tot 25% sociale woningen. Dat moet zorgen voor doorstroming.

VVD woordvoerder Wonen, Erik Abbenhues, staat achter de analyse van de wethouder, maar volgens hem mag er nog wel een schepje bovenop. “Wij denken echt dat er voldoende mensen te verleiden zijn om door te stromen naar een net iets grotere, net iets mooiere, of net iets energiezuinigere woning. Het probleem is dat deze woningen gewoon niet aangeboden worden in Aalsmeer. Wat ons betreft mag er ook wel 30%, of nog iets meer, in het goedkope- tot midden-segment gebouwd worden”.

Volgens Abbenhues zijn er “ontzettend veel gegadigden op de woningmarkt, jongeren aan het begin van hun zelfstandige “woonleven”, gezinnen met een middeninkomen en ouderen die beste een stapje kleiner willen, die op zoek zijn naar een geschikte, betaalbare en beschikbare woning”. De bedoeling van de VVD is om al die groepen een handje te helpen.

Tijdens de behandeling van dit agendapunt werden er veel vragen gesteld door alle partijen. Met name de voorgenomen besteding van het “Woonfonds”, een potje van 2 miljoen om alle plannen een beetje beter te kunnen maken, riep veel vragen op. Ook met de inspreekreactie van de gezamenlijke ouderen vertegenwoordigers moet de wethouder nog iets doen.

Reden voor VVD woordvoerders Erik Abbenhues en Dirk van der Zwaag om de wethouder te verzoeken om dit voorstel, dat voor besluitvorming geagendeerd stond voor 17 december, nog even op te schuiven. “Voor de VVD is wonen en woningbouw een belangrijk thema en is het een van de belangrijkste onderwerpen voor onze inwoners. Te belangrijk om even af te raffelen. We moeten voorkomen dat een halfbakken voorstel naar de raad komt. Liever nog even alle vragen en reacties goed verwerken in een beter voorstel”.

Raadsbreed werd dit voorstel gesteund en verdere behandeling volgt nu in het nieuwe jaar.