Meer woningen voor de middeninkomens dankzij VVD

“Een van de belangrijkste onderwerpen op de agenda dit jaar” vond de VVD woordvoerder Wonen, Dirk van der Zwaag, van de Woonagenda 2016-2020. In de woonagenda bepaalt de gemeenteraad hoe ze omgaat met wonen en woningbouw voor de komende 5 jaar. Een belangrijk onderwerp voor de VVD omdat bouwen in Aalsmeer een steeds grote uitdaging is in Aalsmeer en de doorstroom nog aandacht vraagt.

Van der Zwaag was helder over het stuk dat B&W had geproduceerd. Een goed stuk, een heldere robleemanalyse en zinnige oplossingen. Het kon volgens van der Zwaag echter wel een stukje beter, scherper, ambitieuzer en nog liberaler. Minimaal 30 procent bouwen in het middensegment, in plaats van de voorgestelde 15 tot 25 procent van B&W, was de inzet.

Op dit moment is een goed betaalbare woning in Aalsmeer niet eenvoudig te vinden. Zeker niet voor de inwoners en gezinnen in de categorie van de middeninkomens: mensen met een inkomen rondom modaal of net iets meer.

Een amendement was volgens de VVD nodig om deze groep in de middeninkomens in Aalsmeer te helpen door goede betaalbare woningen te bouwen. Bijna alle fracties steunden het VVD voorstel waardoor er minimaal 30 procent in het middensegment gebouwd gaat worden.

Fractievoorzitter Robert van Rijn over de woonagenda 2016-2020, “Ik ben tevreden met dit resultaat. Niet alleen omdat we nu meer kansen kunnen bieden aan de inwoners met een middeninkomen, maar ook omdat ik veel verwacht van het bouwen voor jongeren en starters. Er is extra geld vrijgemaakt om dat te stimuleren. Bovendien is er extra geld gereserveerd om ouderen te helpen langer zelfstandig te blijven wonen, of om te verhuizen naar een geschikt appartement in de buurt van voorzieningen. Op initiatief van de VVD en dankzij andere fracties een goed resultaat.”

Naast dit amendement werd er nog een amendement aangenomen om tevens het woonfonds aan te wenden voor onder meer startersleningen, verduurzaming en passend wonen.

Het college van B&W is nu aan zet om deze bouwplannen om te zetten in daadwerkelijke huizen voor doelgroepen die het nodig hebben.