Afblazen project “Groenzone” logische stap

“Dit is nu zo'n project dat aanvankelijk de goede kant op ging, maar waar gaandeweg steeds meer onrealisme en hoge investeringskosten de boventoon gingen voeren. Een stiltegebied onder de Aalsmeerbaan, dat geloofde toch niemand”, meldde VVD fractievoorzitter Robert van Rijn over het project Groenzone.

“Aanvankelijk was het project Groenzone een poging om de Sloopzone, de strook grond in het verlengde van en direct onder de Aalsmeerbaan, die in opdracht van Schiphol gesloopt moest worden, om te toveren tot een openbaar stukje groen met recreatieve waarde” volgens Robert van Rijn. “Met behulp van geld van verschillende overheden, wilde de gemeente destijds dit stukje “niemandsland” nuttig maken”.

Vanwege eigendomsverhoudingen en hoge kosten voor grondsanering, kon het originele plan geen doorgang vinden. “Zonde” vond wethouder Job Kluis, die het project overgedragen kreeg van zijn voorgangers. Hij bedacht een alternatief plan, inmiddels niet meer in de Sloopzone, maar over de tunnelbak van de N201, via de Bovenlanden, richting Oude Veiling. Een plan met stilte zone's, bruggetjes, pontjes en groene doorsteekjes.

Op 15 februari presenteerde hij dit plan aan de direct omwonenden in het gebied. Aan het einde van zijn presentatie moest wethouder Kluis echter toegeven dat ook dit plan het niet zou redden. Essentiële stukken grond waren niet beschikbaar voor dit plan, en dan houdt het op.

De zaal vol met toehoorders was verbijsterd, waarom deze presentatie van een plan dat niet doorgaat? Maar geen van de omwonenden leek daar rouwig om. Besteed het geld liever op een andere manier, was de algemene stemming.

VVD fractielid Erik Abbenhues, tevens bewoner van de Oosteinderweg, vatte het als volgt samen: “Zonde van al het geld dat er inmiddels al aan besteed is, de kosten zijn al opgelopen tot meer dan € 500.000, terwijl er nog geen schop de grond in gegaan is. Maar beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald. Als er zo weinig draagvlak onder de omwonenden is, als de sloopzone uiteindelijk niet in het plan betrokken wordt, waar doe je het dan eigenlijk voor?

Fractievoorzitter Robert van Rijn over de hele gang van zaken: “Ik ben tevreden met dit besluit om er mee te stoppen. Wel zonde dat er een plan is waar al € 500.000 aan besteed met geen enkele opbrengst. Vervelend voor Stichting de Bovenlanden, die het gebied mooier en duurzamer wilde maken. Maar ik twijfel ook of er zoveel behoefte aan dit plan was vanuit onze inwoners, want –nogmaals wie had daar zijn hond uitgelaten of was gaan zitten vissen, of een rustig een boekje gaan lezen, onder de landingsbaan van Schiphol.”