VVD kritisch over noodopvang vluchtelingen in de Bloemhof

VVD Aalsmeer staat kritisch tegenover het plan van het college van B&W om de Bloemhof in Aalsmeer-Oost aan te wijzen als noodopvang voor extra vluchtelingen.

Via een brief vernam VVD Aalsmeer 23 september jl. dat het college van B&W heeft besloten de Bloemhof aan te wijzen tot noodopvang voor vluchtelingen. De informatie die hierover per brief naar inwoners gaat, is onvolledig. Zo is onbekend om hoeveel vluchtelingen het maximaal gaat en hoe tijdelijk de situatie is. Daarnaast vraagt zij zich af waar de sportactiviteiten van de diverse Aalsmeerse sportverenigingen naartoe moeten uitwijken. De VVD is kritisch gekant tegen de keuze van de locatie de Bloemhof, nu het college van B&W eerder aangaf mogelijkheden in lege kantoorpanden te onderzoeken.

Het opvangen van extra vluchtelingen vraagt een goede voorbereiding, afstemming en betrokkenheid  van bewoners en een goede implementatie. We vangen in de gemeente per jaar al vele statushouders op. Zij moeten wettelijk een woning aangeboden krijgen, terwijl er wachtlijsten zijn voor een betaalbare woning. Bovendien is de tijdelijke huisvesting van arbeidsmigranten voor Aalsmeer al een stevige uitdaging. Hoewel een sympathiek gebaar van het college, is het naar de mening van de VVD fractie maar de vraag of de gemeente Aalsmeer de extra druk wel aan kan.