Tweede Kamerlid Barbara Visser (VVD) op bezoek bij VVD Aalsmeer

Recentelijk was Barbara Visser, Tweede Kamerlid voor de VVD en als zodanig woordvoerster Schiphol, op uitnodiging van het lokale VVD bestuur, op bezoek in Aalsmeer.

Naast het gebruikelijke bijpraten over actuele zaken in de landelijke en plaatselijke politiek, werd er met Visser zeer uitvoerig over Schiphol gesproken.

Volgens Barbara Visser is Schiphol een belangrijke economische pijler in Nederland, met (in)direct werkgelegenheid, direct en indirect, voor 300.000 mensen en een economische bijdrage van 26 miljard euro aan de Nederlandse economie.

Het is belangrijk volgens Visser dat “Schiphol de ruimte krijgt om te blijven concurreren met belangrijke luchthavens om ons heen”. Natuurlijk moeten we daarbij naar “alle” belangen kijken, ook naar de belangen van de gemeenten direct om Schiphol heen, die nu de meeste overlast krijgen.

De vele aanwezigen van de Aalsmeerse VVD lieten een duidelijk kritisch geluid horen. Natuurlijk is Schiphol belangrijk voor de regio en natuurlijk is er een grote economische binding van veel Aalsmeerse ondernemers met Schiphol. Maar de overlast voor Aalsmeer neemt onevenredig toe. Schiphol heeft volgens de lokale VVD-ers wat dat aspect betreft de grens van de groei nu wel bereikt.

VVD fractievoorzitter Robert van Rijn daarover: “Veel Aalsmeerse ondernemers en veel Aalsmeerse inwoners hebben, direct of indirect, een economische binding met Schiphol. Wij begrijpen daarom ook het standpunt dat de landelijke VVD hierover inneemt, zoals mevrouw Visser dat vertelt. De VVD Aalsmeer denkt daar echter genuanceerder over. Er wordt te lichtzinnig over zaken als geluidsoverlast en gezondheidsrisico's heen gestapt”.

Toch zijn dit soort bijeenkomsten zinnig, volgens van Rijn. Wat dat betreft is het een voordeel dat we tevens landelijke partij zijn. Via onze vertegenwoordigers in de Provincie en via onze vertegenwoordigers in de Tweede Kamer, kunnen wij ons belang onder de aandacht brengen. “Het kritische geluid dat de VVD Aalsmeer ook nu weer inzake het Schiphol dossier heeft laten horen, is absoluut aangekomen bij mevrouw Visser” aldus van Rijn.

De opstelling van de Aalsmeerse VVD lag op deze avond geheel in lijn met de eerder geplaatste kritische kanttekeningen ten aanzien van het Schipholdossier en de wijze waarop de gemeente Aalsmeer zich voor de Schiphol inzet. Die lobby draagt volgens de lokale VVD absoluut onvoldoende bij aan de beperking van de Aalsmeerse overlast en het daaraan bestede bedrag van € 50.000 had veel nuttiger kunnen worden besteed.