Weer geen belastingverlaging voor de Aalsmeerse burgers

Het VVD voorstel om de lokale lasten te verlagen werd door een meerderheid in de Raad wederom niet gesteund. Coalitiepartijen CDA en AB, alsmede HAC stemden tegen dit voorstel, dat beoogde de lokale lasten voor de Aalsmeerse burger te verlagen. VVD raadslid en woordvoerder financiën, Dirk van der Zwaag, vond het niet meer uit te leggen dat Aalsmeer, ondanks het forse begrotingsoverschot in 2014 en een sluitende begroting 2015 met daarin ook weer allerlei nieuwe kosten van het college, nog steeds vrijwel de hoogste lokale lastendruk heeft van Nederland. De VVD heeft bij elk initiatief voor het verlagen van de lasten zelfs de financiële dekking aangegeven. Genoeg reden voor de VVD om tegen de begroting te stemmen.

Vijftien euro verlaging wilde VVD woordvoerder van der Zwaag. Goed voor de koopkracht van onze burgers, goed voor de lokale ondernemers en dus goed voor de lokale economie. Na de raadsvergadering vertelde van der Zwaag: “Ik ben teleurgesteld. Dit is weer een voorbeeld van een prima voorstel, dat niet op de inhoud werd beoordeeld, maar op partijpolitiek. De Aalsmeerse huizenbezitter wordt gebruikt als melkkoe. Overal vindt het College geld voor, maar ze vind geen ruimte voor het verlagen van de belasting.”

VVD Fractievoorzitter Robert van Rijn deelde de mening van zijn woordvoerder. “De VVD staat voor een solide financiële koers, met lage lokale lastendruk. Dat de Aalsmeerse burgers zoveel moeten betalen is onverteerbaar. Het college kan er op rekenen dat de VVD elke gelegenheid zal aangrijpen om zich in te zetten voor lagere lokale lastendruk”.