Lastenverlaging VVD niet aangenomen

Afgelopen donderdag is de lentenota in de raad behandeld. In dit document presenteert het college van B&W haar beleid voor het komende jaar. Niet verrassend was dat de coalitiepartijen CDA en AB deze nota steunden en VVD, PACT en HAC niet instemden.

Het nieuwe collegebeleid: “meer geld over de balk”

Tijdens de behandeling van de lentenota was Robert van Rijn, fractievoorzitter van de VVD, fair in zijn beschouwingen. Op heel veel punten gaat het goed in Aalsmeer. De VVD is blij met het op gang komen van een aantal woningbouw projecten en de goede samenwerking tussen gemeente en raadsfracties inzake de decentralisaties van de zorg en het jeugdbeleid.

Ondanks de positieve punten zijn er ook veel minder goede punten waar de VVD geen heil in zag: wederom geen lagere lasten voor Aalsmeerders, aankoop van risicovol vastgoed, extra salaris voor wethouders, meer geld voor inhuur van ambtenaren in plaats van een dienstbetrekking en een dure lobby Schiphol zonder dat hier een duidelijk plan aan ten grondslag ligt.

20 moties en amendementen: geen enkele aangenomen

“Geld uitgeven prima, maar dan wel aan de juiste zaken”, zegt Van Rijn, fractievoorzitter van de lokale VVD. “Een beter ondernemersklimaat, bevorderen ontwikkeling Greenpark, inzetten op duurzaam gemeentelijk vastgoed. Verder zuinig met het geld van de inwoners omgaan en streven naar lagere woonlasten voor de Aalsmeerse inwoners, minder geld naar nieuwe beleidsstukken en geen extra salaris naar de wethouders.” De gemeenteraad diende 20 moties en amendementen in, maar er werd er geen een aangenomen. Beleidsvoorstellen er op deze wijze doordrukken en alle verbetervoorstellen wegstemmen heeft niets meer met democratie te maken, maar met machtspolitiek, zo luidde de conclusie aan het eind van de avond.

Meldingsplicht geschonden: raad verdeeld

Tegen het einde van de raadsvergadering diende de partijen VVD, PACT en HAC een gezamenlijke motie van afkeuring in. Onlangs is gebleken dat het college van B&W haar informatieplicht en daarmee het budgetrecht van de raad had geschonden. De reactie van waarnemend burgemeester Nobel was dat deze onrechtmatigheid niet aan het college van B&W viel te verwijten, maar enkel en alleen aan de vorige portefeuillehouder. Dit was voldoende voor de fracties van CDA en AB om deze motie niet te steunen ondanks het feit dat een college van B&W een en ondeelbaar is. Robert van Rijn, fractievoorzitter van de lokale VVD, vatte het na afloop kort en bondig samen: “Indien de uitgestoken hand niet wordt aangepakt en wij te weinig van onze VVD kernwaarden in de lentenota terug kunnen vinden, dan kunnen wij niets anders doen dan tegen de lentenota stemmen. Jammer, door de voorstellen van de VVD had Aalsmeer lokaal sterker, zoveel ondernemender, maar vooral met lagere lasten voor onze inwoners, het komende jaar in kunnen gaan.”