VVD: lokaal verbinden en investeren

(foto gemaakt vóórdat Corona uitbrak)

VVD: lokaal verbinden en investeren

Een veerkrachtige samenleving

Met de feestdagen achter de rug blikt de lokale VVD terug op een ongekend jaar. Met de komst van het corona virus en de gevolgen daarvan is onze samenleving sterk geraakt. Het heeft effect gehad op iedereen. Daarbij viel de lokale veerkracht in Aalsmeer enorm op bij inwoners, vrijwilligers, lokale ondernemers en maatschappelijke instellingen. Iedereen droeg zijn steentje bij. En de gemeente steunde de gemeenschap met het lokale noodfonds, bovenop het noodpakket van het Rijk. Scholen werden geholpen, lokale campagnes (zoals koop lokaal) werden opgezet, OZB gebruikersdeel werd niet geïnd, er kwam ruimte voor ondernemers en er werd met iedereen meegedacht.

In 2020 zijn ook veel goede besluiten genomen, goede projecten afgerond en goede projecten opgestart. Een hoogtepunt is de start van de bouw van het Rooie Dorp waardoor na heel veel jaren er eindelijk in 2021 weer nieuwe bewoners aan de Machineweg komen wonen. Daar tegenover komt een mooie groene recreatiecorridor: het Machinepark. Op heel veel andere plekken worden woningen opgeleverd, worden ze gebouwd, of ze staan ze in de planning. De komende jaren komen er nog zo’n 4.000 woningen bij waarbij we erop inzetten dat ze voor Aalsmeerders zijn.

Bovendien wordt Aalsmeer steeds een stukje mooier. Drie belangrijke brugprojecten zijn afgerond dit jaar. De brug bij de Kerkweg is vernieuwd en breder geworden en de Barende Brug is weer in ere hersteld. En de Aardbeienbrug zal in 2021 in ere zijn hersteld. Verder wordt er een flinke inhaalslag uitgevoerd met onderhoud aan wegen, groen en fietspaden.

Aalsmeer wordt tevens fraaier met het Waterfront, een algehele renovatie van het gebied rondom het surfeiland en de watertoren, wat in goed overleg met inwoners tot stand is gekomen.

Er was brede steun in de gemeenteraad, onder inwoners en ondernemers voor de plannen voor de herontwikkeling van Fort Kudelstaart.

Verder zijn de winkeltijden aangepast, met iets ruimere mogelijkheden op zondag, is de verordening jeugdhulp aangepast, zodat onze jeugd die problemen ondervindt snel geholpen kan worden, maar het meest historische besluit wat zijn beslag kreeg in 2020 was wel de wens van Aalsmeer om minder samen te werken met Amstelveen. Dit zal leiden tot een eigen kleine kern van ambtenaren in Aalsmeer en een andere samenwerkingsvorm met Amstelveen.

Een sterker zelfstandig Aalsmeer

Ook in 2021 blijft de VVD lokaal inzetten op een sterker Aalsmeer. Met circa 3.000 ondernemingen  en een samenleving die overal de schouders onder zet, blijven we inzetten op de bereikbaarheid van Aalsmeer door bijvoorbeeld stevig te blijven investeren in goede wegverbindingen voor fiets en auto. In 2021 gaan we daar nog mee door want het is nodig. Met de oplevering van de vernieuwde Burgemeester Kasteleinweg wordt het dorp weer aan elkaar gesmeed en wordt Aalsmeer weer een stukje mooier, meer bereikbaar en veiliger. Vele andere wegen en bruggen vragen nog onderhoud, maar ook de speelplaatsen voor kinderen en de Zijdstraat gaan aangepakt worden.

Investeren in lokale initiatieven naast de goede samenwerkingen in de regio kan een goede balans zijn voor Aalsmeer. Initiatieven zoals het platform Aalsmeer Lokaal (waar ondernemers en ondernemende zzp-ers elkaar vinden) en een wijkbus passen hier goed bij. Na decennia komt er een beter woonruimteverdelingssysteem voor sociale huurwoningen in de regio en blijven we inzetten op nieuwe huur- en koopwoningen te bouwen daar waar het kan.

Met diverse toekomstgerichte agenda’s op het gebied van zorg, wonen, mobiliteit en economie vaart Aalsmeer als een gemeente een stabielere en robuustere koers en kan zij meer lange termijn financieel verstandige beslissingen nemen. En dat is belangrijk om de zelfstandigheid van Aalsmeer te garanderen op langere termijn. De VVD gelooft ook dat dat kan omdat er een stabiel college zit met een goede burgemeester en wethouders en een gemeenteraad die grotendeels verstandig wil besturen.

De saamhorigheid onder Aalsmeerders is groot. Dat zie je aan de gemeenschapszin bij sportverenigingen, het grote aantal vrijwilligers en de creatieve ideeën die tot stand komen.

Met het aantrekken van goede bedrijven zorgen we ook voor banen voor onze Aalsmeerse economie. En corona heeft duidelijk gemaakt hoe belangrijk dat is. Investeren in banen en de scholing van mensen maakt dat we in Aalsmeer ook in 2021 overeind blijven met elkaar.

VVD blijft lokaal verbinden en investeren in 2021

VVD Aalsmeer kenmerkt zich als een lokale liberale partij die sterk wil investeren in die lokale veerkracht, gemeenschapszin en ondernemerscreativiteit.

Ook in 2021 blijft de VVD lokaal met iedereen in gesprek, zoals ze dat ook in 2020 heeft gedaan. Zo is er voor de genomen besluiten een breed draagvlak. Zowel de burgemeester en wethouders als de raadsleden zijn benaderbaar en betrokken en buiten de corona periode, tevens zichtbaar.

Ondanks de noodzakelijke investeringen vanwege corona in 2020 hebben we de voornaamste belastingen, zoals OZB, afval en riool, niet verhoogd. En we blijven ons inzetten om een goede balans tussen belastingen en uitgaven te houden. Die investeringen zijn net als het verbinden tussen partijen bij de VVD in goede handen wat ons betreft. De politieke sfeer is nog nooit zo goed geweest, er worden toekomstbestendige agenda’s gemaakt en de VVD blijft lokaal met alle politieke partijen, inwoners en ondernemers verbinden.

Samen sta je sterker en samen kunnen we Aalsmeer nog sterker maken.

De VVD Aalsmeer – Kudelstaart wenst al haar inwoners een ‘nabijer’ en gelukkig 2021.

(Bron: Nieuwe Meerbode)