Strategie Werklocaties Aalsmeer handvat voor Aalsmeerse ondernemers.

Bijna de gehele gemeenteraad stemde tijdens de raadsvergadering van mei in met de Strategie Werklocaties Aalsmeer. Deze strategie is ontwikkeld om het aanbod van de bedrijventerreinen en glastuinbouw lokaties zowel kwantitatief als kwalitatief aan te laten sluiten op de (toekomstige) wensen van de Aalsmeerse ondernemers. Zodat Aalsmeerse ondernemers weten waar voldoende ruimte is om te kunnen ondernemen, vestigen, verplaatsen of uit te breiden. Daarnaast moet de strategie meer identiteit aan de bedrijventerreinen geven en duidelijk maken voor bedrijven van buiten Aalsmeer, wat voor bedrijven goed zouden passen bij Aalsmeer, zodat ze op de best mogelijke manier kunnen profiteren, maar ook bijdragen aan de Aalsmeerse economie.

Met deze visie krijgt de gemeente ook meer sturingsmogelijkheden om regie te voeren op het Aalsmeerse vestigingsklimaat, wat positief is voor de lokale economie en de verschillende bedrijvenlocaties kan versterken. Behalve de bestemmingsplannen heeft de gemeente nu geen aanvullende mogelijkheden om hierop te sturen.

VVD woordvoerder bedrijvigheid en ondernemen, Jochem van Leeuwen: “We zijn heel blij dat het college via wethouder Van Rijn deze strategie heeft opgesteld. Het maakt het veel simpeler voor onze lokale ondernemers en bedrijven om keuzes te maken in hun vestigingsbeleid. Daarnaast maakt het ook voor nieuwkomers van binnen of buiten Aalsmeer duidelijk waar de kansen liggen om succesvol te kunnen ondernemen in Aalsmeer”.

Fractievoorzitter van de VVD Aalsmeer en Kudelstaart Dirk van der Zwaag is ook tevreden. “Naast ruimte voor lokaal ondernemerschap geeft de strategie ook aan wat voor type bedrijven een aanvulling zijn op al bestaande branches in Aalsmeer. Tevens wordt in de uitvoering van deze strategie in samenwerking met ondernemers gekeken hoe bedrijvenpark Hornmeer versterkt kan worden, maar bijv. ook de Schinkelpolder. Wij zijn een echte ondernemerspartij, waarbij we natuurlijk waar we ook kunnen onze lokale ondernemers proberen te stimuleren en te ondersteunen”.

De gehele gemeenteraad, behoudens de fractie van Absoluut Aalsmeer, stemde met deze strategie in.

Jochem van leeuwen – VVD Aalsmeer Kudelstaart