VVD Aalsmeer-Kudelstaart boekt succes met belastingkorting en starterswoningen

De VVD Aalsmeer-Kudelstaart heeft tijdens de gemeenteraadsvergadering van 11 november 2021 twee moties weten te verzilveren. De motie Eenmalige belastingkorting voor huishoudens in 2022 en de motie Onderzoek naar mogelijkheden (tijdelijke) starterswoningen (circa 400) op locatie voormalig terrein Proefstation in de Linnaeuslaan zijn beiden aangenomen.

Motie Eenmalige belastingkorting voor huishoudens in 2022

De gemeenteraadsvergadering stond geheel in het teken van de begroting 2022 van de gemeente Aalsmeer. Iedere gemeente in Nederland heeft de plicht om jaarlijks een sluitende begroting vast te stellen. Tijdens de beschouwingen benadrukte Dirk van der Zwaag, fractievoorzitter (en lijsttrekker bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen) van de VVD, dat nu er een betrouwbaar en financieel gezond meerjarenperspectief op tafel ligt, dit alle reden is om de door de VVD en D66 ingediende motie te steunen om voor alle huishoudens in Aalsmeer en Kudelstaart een eenmalige belastingkorting van € 96 te realiseren.De motie werd gesteund door VVD, D66, CDA, AA, GL en Rene Martijn. De PvdA was tegen.

Motie onderzoek naar mogelijkheden (tijdelijke) starterswoningen (circa 400) op locatie voormalig terrein Proefstation in de Linnaeuslaan

Een tweede motie, ingediend door de VVD, kon ook rekenen op goedkeuring van bijna alle fracties. Met deze motie neemt de VVD het heft in eigen handen om de woning perspectieven op het verwilderde terrein van het voormalige proefstation te onderzoeken. Van der Zwaag lichte dit tijdens de vergadering toe: “Wij zien daar graag op korte termijn minimaal 400 kleine starterswoningen/tiny houses verschijnen. De VVD vindt dat we nu eens moeten kijken naar mogelijkheden die er zijn omdat veel meer gemeenten met dergelijke initiatieven bezig zijn (Almere, Eindhoven enz.) en ons niet langer moeten laten leiden door onmogelijkheden”.

De motie werd gesteund door VVD, CDA, D66 en Rene Martijn. Tegen stemden Absoluut Aalsmeer, GroenLinks en de PvdA.