VVD helpt zaailingen redden bij het Fort Kudelstaart

Op uitnodiging van de initiatiefnemers Martijn de Liefde van Zeilfort Kudelstaart en Franke van der Laan van MEER Groen heeft de VVD fractie een bijdrage geleverd aan een mooier Fort en daarmee aan een groener Aalsmeer. Beide heren zijn al geruime tijd bezig met een actie om de buitenruimte van het Fort Kudelstaart verantwoord te beheren. Ze onderhouden de groene buitenruimte van het Fort, zorgen dat onkruid verwijderd wordt en dat zaailingen van bomen gered worden. Deze zaailingen worden verzameld en klaar gemaakt voor transport. Voor dit beheer en het oogsten van zaailingen en jonge stekjes op Fort Kudelstaart is er een vaste groep vrijwilligers, maar zoals altijd is er behoefte aan meer hulp. Het was 28 februari een prachtige dag, een verademing na alle stormen en regenachtige dagen. De VVD fractie had zich rond 13.00 uur verzameld op het terrein van het Fort. Een handvol andere vrijwilligers waren ook aanwezig en na een korte uitleg en een leerzame instructie kon iedereen aan de slag. Scheppen, kruiwagens, snoeischaren en handschoenen waren beschikbaar en al snel stonden de vrijwilligers enthousiast en efficiënt zaailingen uit te steken, stekjes te determineren, wortelstelsels te beoordelen en zaailingen te sorteren. In totaal wisten we na een aantal uur meer dan 250 zaailingen gereed te maken voor transport naar de oude zuiveringsinstallatie, waar ze voorlopig ingekuild worden. Overigens kan iedereen die dat wil op 19 maart deze zaailingen en jonge boompjes gratis komen ophalen bij de oude zuiveringsinstallatie, zodat deze weer geplant kunnen worden. Joost de Vries, kandidaat raadslid voor de VVD over deze middag: “Ik vond het super om mee te helpen aan dit mooi initiatief. Handen uit de mouwen en samen je best doen voor herstel van het Fort. De uitleg over het nut en noodzaak van zaailingen is mij duidelijk. Ik zit graag op het water en vaar soms langs het Fort. Er is lang niets aan het Fort gedaan, zo zonde van het prachtige en unieke object. Hoe mooi zou het zijn als er binnenkort een opgeknapt en schitterend Fort bij Kudelstaart staat."