VVD fractie ontvangt 2e Kamerlid en Schiphol woordvoerder Daniel Koerhuis

De VVD fractie heeft onlangs op het gemeentehuis een gesprek gevoerd met VVD 2e Kamerlid en woordvoerder Schiphol Daniel Koerhuis. De VVD fractie had al langer de behoefte om in gesprek te gaan met de landelijke VVD vertegenwoordiger in de 2e kamer. Nu de Corona maatregelen aanzienlijk zijn versoepeld, was er eindelijk gelegenheid om daadwerkelijk met de VVD woordvoerder Schiphol in gesprek te gaan. Daniel Koerhuis, al geruime tijd VVD 2e kamerlid, is sinds kort woordvoerder weginfrastructuur, luchtvaart en scheepvaart. Dat hij al goed in het dossier Schiphol zit, bleek al snel uit het gesprek. VVD Aalsmeer raadsleden Erik Abbenhues en Jan Bouwmeester hadden een korte presentatie voor Koerhuis voorbereid en lichtte het lokale VVD standpunt toe: “genoeg is genoeg en eigenlijk al teveel”. Aan de hand van cijfers en grafieken toonden zij aan dat de groei van Schiphol vooral via de secundaire banen als de Aalsmeerbaan en de Zwanenburgbaan Zuid gaat, wat juist voor veel overlast zorgt. Dat de lokale VVD niet tegen Schiphol is, is een bekend gegeven. Tenslotte werken er aanzienlijk veel inwoners uit Aalsmeer en Kudelstaart op de luchthaven of bij verbonden bedrijven en zijn er meerdere lokale ondernemingen die gebruik maken van de luchthaven. Waar de lokale VVD wel een fel tegenstander van is, is de overlast die Schiphol in Aalsmeer en Kudelstaart veroorzaakt. En dan praten we niet alleen over de geluidsoverlast, maar ook over de fijnstof, de stikstofuitstoot en de kerosine resten die Aalsmeer te verwerken krijgt. Daarnaast zorgt Schiphol er voor dat de gemeente aanzienlijk beperkt wordt in haar woningbouw opgave. Uiteraard kon Daniel Koerhuis deze avond geen concrete toezeggingen doen, maar veel van de zaken die besproken zijn vond hij bruikbare informatie. Hij gaf aan het bezoek als nuttig en verhelderend te ervaren, met nuances die hij eerder nog niet zo scherp had. Ook de VVD fractie vond het een goede meeting en had na afloop zeker het idee dat ook voor de landelijke VVD de hinderbeperking in de meest getroffen regio's een prioriteit is. Erik Abbenhues na afloop van de meeting: “Ik vond het positief dat de landelijke woordvoerder Schiphol naar Aalsmeer op bezoek is gekomen om met ons in gesprek te gaan. Daarnaast was hij goed op de hoogte van onze lokale problematiek en echt geïnteresseerd om te kijken hoe de overlast voor Aalsmeer (en omstreken) te verminderen is”.