VVD Aalsmeer Kudelstaart bezoekt informatie bijeenkomst van Veiligheidsregio Amsterdam – Amstelland

Op 10 mei maakten een aantal raadsleden van de VVD fractie Aalsmeer Kudelstaart kennis met wat de Veiligheidsregio Amsterdam – Amstelland (VrAA) is, wat zij doen en wat dit voor onze gemeente betekend en de mensen in de samenleving.

Op 10 mei maakten een aantal raadsleden; Sissi Mijwaart, Marjanne Vleghaar en Joost de Vries van de VVD fractie Aalsmeer Kudelstaart kennis met wat de Veiligheidsregio Amsterdam – Amstelland (VrAA) is, wat zij doen en wat dit voor onze gemeente betekend en de mensen in de samenleving.

Tijdens de bijeenkomst werd ook dieper ingegaan op de thema’s; paraatheid en slagkracht, verbrede en veilige inzet, veilige leefomgeving en crisisbeheersing.
 Raadslid Joost de Vries over de bijeenkomst; Na eerst een warm welkom waarin verteld werd wat de knelpunten waren, werden raadsleden uit de regio uitgenodigd om kennis te maken met de taken van de Veiligheidsregio. We hoorden over de organisatie van grote incidenten, hoe er opgeschaald wordt en wat daar allemaal bij komt kijken. Wie nemen er plaats in een crisisteam. En vooral, hoe voorkom je deze incidenten. De mannen en vrouwen van de brandweer spelen hierin een grote rol. Samen met politie en de ambulance wordt er kundig en accuraat opgetreden. Voorbeelden van grote incidenten en de gevolgen zijn bijvoorbeeld een grote brand of  langdurig uitval van elektra. En recenter, een pandemie. Tijdens corona tijd heeft de brandweer Aalsmeer geholpen om ambulances te ontsmetten. De hulpverlening van het ambulancepersoneel kon hierdoor sneller doorlopen. Een knelpunt werd nog extra toegelicht, de energietransitie, over het particulier aansluiten van gas en elektra via een draadje naar zonnepanelen en accu’s. Zeer zeker zijn deze niet gevaarlijk, maar extra aandacht heeft het wel nodig, vooral omdat het nieuw is.

Als laatste onderdeel van deze informatieve avond werd er middels een virtuele bril een oefening gesimuleerd. ‘Alsof je er real life bijstaat’, vertelde Joost de Vries. Hij heeft 35 jaar ervaring bij de Vrijwillige Brandweer Aalsmeer. ‘Een echt mooie en moderne aanvulling op het oefenen en trainen van brandweermensen.’ Al met al een nuttige en informatieve avond waarin de regio raadsleden mooi kennis met elkaar konden maken, maar vooral konden leren van het werk van de Veiligheidsregio Amsterdam – Amstelland.

Voor meer informatie over VrAA: https://veiligheidsregioaa.nl/organisatie/

Mocht je meer willen weten over de Brandweer kazerne in Aalsmeer, kom dan op Zaterdag 21 mei van 10:00 – 16:00 naar de open dag aan de Zwarteweg 77 in Aalsmeer. Het topteam van de Vrijwillige Brandweer Aalsmeer laten alles zien en als je wil kun je meteen solliciteren bij het beste korps van Nederland!