VVD visie met betrekking tot Schiphol

De VVD Aalsmeer/Kudelstaart is zich terdege bewust van de door het vliegverkeer van Schiphol veroorzaakte overlast en gezondheidsrisico’s. Niet alleen de in de loop der jaren toegenomen enorme geluidsoverlast, maar ook de uitstoot van (ultra) fijnstof en andere mogelijk gevaarlijke stoffen baart ons grote zorgen. Daarnaast wordt Aalsmeer door Schiphol ernstig beperkt in de bouw van woningen en wordt de infrastructuur van Aalsmeer bovenmatig belast.

Wij begrijpen dan ook mensen die zich hiertegen verzetten. Er is echter ook een andere kant van de medaille. Er zijn ook Aalsmeerders die aangeven géén, of slechts in beperkte mate overlast van Schiphol te ondervinden. Inwoners die aangeven de overlast voor lief te nemen, omdat ze zelf ook met het vliegtuig op vakantie gaan, of bij de luchthaven of aanverwante bedrijven werken. En uiteraard de vele Aalsmeerse importeurs/exporteurs en andere ondernemers voor wie de vluchten vanaf Schiphol bedrijfseconomisch van groot belang zijn. Mensen die zich veelal niet laten horen, maar wel aandacht verdienen.

Als lokale VVD zijn wij niet tegen Schiphol, maar wel tegen de door Schiphol verzaakte bovenmatige overlast. Wij zijn dan ook blij dat als eerste aanzet daartoe het maximum aantal vluchten van 500.000 de komende jaren tot 440.000 is teruggebracht. Wij willen daarop aansluitend een aantoonbare verdere mindering voor de overlast in Aalsmeer. Het is aan Schiphol om daar uitvoering aan te geven. Gegeven de huidige omstandigheden zijn wij dan ook tegen een eventuele uitbreiding van het aantal vluchten.

Genoeg is genoeg

Met de andere Aalsmeerse partijen stelden wij ons de afgelopen jaren unaniem op het standpunt “genoeg is genoeg” en kwamen wij tot bouwstenen om uitbreiding te voorkomen en overlast voor Aalsmeer te beperken. Daarbij zijn wij er ons als VVD van bewust dat je niet van de ene op de andere dag een omslag in denken en doen van iedereen kan en ook mag verwachten. Met het position paper, de geluiden richting Schiphol en de landelijke politiek, de MKBA (Maatschappelijke Kosten Baten Analyse) en de aanleg van de Aalsmeerse meetpunten van sensornet menen wij dat daartoe wel een basis is gelegd en  voldoende goede bouwstenen voor verdere vervolgstappen te hebben.

Op basis van die bouwstenen is nu het moment gekomen om als gemeenteraad duidelijke “piketpaaltjes” te slaan. Het is vervolgens aan het college om dat op een goede wijze bij de juiste personen, gremia en instanties uit te dragen. Wij hopen daarbij uiteraard op een voor Aalsmeer bevredigend resultaat. Mocht dit echter niet binnen het gestelde tijdpad het geval zijn, dan zijn verdere vervolgstappen noodzakelijk. Procedures om het beoogde doel te bereiken zijn wat de VVD betreft daarbij niet uitgesloten. Wel vinden wij dat je dan als gemeente (al dan niet in combinatie met andere omliggende gemeenten) zelf procedures moet gaan voeren. Door als gemeente zelf de doelen te bepalen en ook de regie te houden is erg belangrijk. Maar zover is het nog niet en wij hopen ook dat het zover niet hoeft te komen.

Stichting R.B.V.

Dat brengt ons bij de actuele situatie., namelijk de Stichting R.B.V. (Recht op Bescherming Vliegtuighinder) die een rechtszaak tegen de staat aan het voeren is en daar geld voor nodig heeft. Wij hebben veel begrip voor de inzet en standpunten van de stichting, maar om expliciet voor de door hen aangespannen procedure als gemeenteraad een financiële bijdrage aan toe te kennen vinden wij als VVD niet verstandig. De doelen van deze rechtsgang zijn immers niet met de gemeente afgestemd en de mogelijke gevolgen van de procedure zijn niet duidelijk. De gewenste regiefunctie ontbreekt en het door de gemeente faciliteren van de procedure leidt op dit moment tot ongewenste effecten. Een recent memo van het college ondersteunt onze visie.

Voor ons zijn het zwaarwegende argumenten om een motie of raadsbesluit om geld aan de stichting te geven voor het voeren van de door hen aan gespannen procedure niet te steunen. Bij een eventuele subsidieaanvraag van de stichting is het niet aan de raad, maar aan het college om een dergelijke aanvraag in behandeling te nemen. Wij gaan ervan uit dat dit goed en zorgvuldig plaats zal vinden.